10.04.2017 Author: Joseph Thomas

Abuse of “Rights Advocacy” Continues in Thailand

439abea666c7e95613677e0fa875fd40-sldRecently, Thailand-based media platform, Voice TV, faced a seven day ban after violating licencing agreements and multiple counts of misconduct. Various articles, including those published by local English-language newspaper, The Nation, would portray the incident as a crackdown on “free of expression” and “media freedom.”

In its article, “Voice TV ban ‘an attack on media freedom’,” The Nation would claim:

In a joint statement signed by the Thai Journalists Association and Thai Broadcast Journalists Association, they said the order violated media freedom and could harm all media outlets.

It was unfair to ban the whole station as only some programmes and anchors violated the junta’s orders, they said in a statement. Many other staff were not involved but had been affected by the decision, it said.

While Voice TV has had programmes banned several times since the military coup in 2014, suspension of a station’s operating licence is very rare.

Omitted from this, and other reports, however, is the fact that both Voice TV and organisations like the Thai Journalists Association serve foreign interests, with Voice TV being owned and operated by the family of former prime minister Thaksin Shinawatra, currently a convicted criminal and fugitive hiding abroad and enjoying political and material support from both the United States and European governments.

The Thai Journalists Association is openly associated with the US State Department, EU, and corporate foundation funded IFEX and the similarly foreign-funded Southeast Asian Press Alliance (SEAPA), the latter of which also receives funding from convicted financial criminal George Soros’ Open Society foundation.

Across their pages are a myriad of politically-motivated, one-sided and intentionally skewed stories drafted in support of various opposition fronts across Southeast Asia attempting to undermine or overthrow political orders targeted by US and European special interests. IFEX, for example, also published a passionate defence of Somyot Prueksakasemsuk, a pro-Shianwatra propagandist who published a magazine titled, “The Voice of Taksin,” in which regular calls for violence and threats of terrorism were made and even a list of judges who ruled against Shinawatra was posted along with their addresses and family members’ names.

Somyot Prueksakasemsuk is clearly a criminal who abused and hid behind “free speech” to call for criminal acts that, in 2009 and 2010, were demonstrably carried out at the cost of human lives and millions of dollars worth of property damage. IFEX, instead of mentioning this, portrays him as an activist wrongly imprisoned for simply exercising “free speech.”

These very same organisations decrying alleged crackdowns on media freedom remained silent, for instance, during the 2013-2014 street protests organised against Shinawatra’s government in which Shinawatra’s supporters regularly targeted, maimed and killed unarmed protesters in the streets with assault rifles, hand grenades and 40mm grenade launchers. Twenty would die and many more would be injured, while these supposed “rights advocates” either ignored the escalating violence, or even attempted to justify it.

Also omitted from recent reports regarding Voice TV is the fact that the media platform’s owners are the Shinawatras, and Thaksin Shinawatra himself.

Shinawatra while in power between 2001 and 2006 carried out a brutal campaign of violence and intimidation against the media in Thailand. He also oversaw a politically motivated “war on drugs” that left nearly 3,000 people extrajudicially executed in the streets. After being ousted from power in 2006, Shinawatra resorted to street protests, terrorism and targeted assassinations in his bid to seize back power. In 2009 and again in 2010, he would place large mobs in the streets resulting in arson and mass murder.

In 2008, he was accused and sentenced to prison for abuse of power, and has since fled the country and has remained abroad as a fugitive.

In 2013-2014, he would again employ terrorism in an attempt to remove protesters from the streets, this time in an attempt to preserve the government of his sister, Yingluck Shinawatra, who openly held office as his proxy.

Despite holding a long record of despotism and deplorable corruption and violence, Shinawatra enjoys political support from the United States and Europe where he is allowed to freely travel, give talks and associate with the special interests supporting both him directly, and his political proxies, including disingenuous “rights advocacy” groups lobbying for him under the cover of defending human rights, free speech and media freedom.

The abuse of rights advocacy in Thailand is just one of many examples of how legitimate concerns over media freedom are abused politically in one-sided campaigns organised by well funded players seeking to hide behind such advocacy rather than upholding it. In particular, it illustrates how US and European special interests abuse rights advocacy as a means of targeting, undermining and even overthrowing governments impeding their regional ambitions.

In the end, such tactics undermine legitimate rights advocacy and endanger legitimate activists seeking nonpartisan protection for objective journalism and journalists, as well as for genuine activists seeking to expose and address real corruption and abuse of power.

Joseph Thomas is chief editor of Thailand-based geopolitical journal, The New Atlas and contributor to the online magazine “New Eastern Outlook”.